Ali Koers

WebsiteE-mail

Na de opleiding tot leraar in de kunstvakken in het voortgezet onderwijs heb ik mij met steun en les van de Utrechtse beeldhouwer Jan van Luijn ontwikkeld tot professioneel beeldhouwer. Vanaf 1989 begon ik te exposeren in binnen en buitenland. In 1995 besloot ik opnieuw te gaan studeren aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, nu als autonoom tekenaar en schilder. Mijn afstudeerproject leidde tot het thema ‘Technotopen’, schilderijen en tekeningen van de door mensen gecreëerde wereld: metropolen, raffinaderijen, winkelcentra, verkeerstromen enzovoorts. Hiermee exposeerde ik in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Bahrein. Samen met mijn zoon heb ik ook enkele multimedia projecten uitgevoerd, onder andere een ‘in memoriam’ waar we in 2015 een jaar lang samen aan hebben gewerkt. Na dit bijzondere project, werd ik getroffen door de beelden van de oorlog in Syrie; de vernietiging van steden als Aleppo en Homs. Beelden die we helaas nog dagelijks op ons scherm zien, maar nu in de destructieve kracht van andere en nieuwe oorlogen. Ik maakte van deze aangrijpende beelden min of meer abstracte tekeningen en schilderijen onder de titel ‘Destructies’. Op dit moment ben ik bezig met een serie trappenhuizen. Bij al deze thema’s zijn mijn artistieke middelen vooral: ritme en licht, vaak in een sfeer van clair-obscure.

Na jarenlang in Franrijk te hebben gewoond ben ik met mijn man in 2021 teruggekeerd naar Nederland en in Doorwerth beland. Behalve mijn lidmaatschap van Kunstliefde in Utrecht, had ik hier geen netwerk meer in de kunstwereld. Ook had ik nog geen atelier. Bij toeval ben ik terechtgekomen in een keramiekwerkplaats in Arnhem. Sinds bijna twee jaar ben ik met veel plezier keramische beelden aan het maken. Dat doe ik nu ook in het atelier dat ik inmiddels in Wageningen heb gevonden. Daar geef ik ook mozaïek-cursussen en – workshops. Maar schilderen en tekenen blijf ik doen, vooralsnog in in mijn kleine studio thuis.

Naast mijn kunstenaarschap heb ik jarenlang als kunstvakdocent gewerkt, voornamelijk in het Voorgezet Onderwijs en ik heb verschillende adviesfuncties vervuld voor de overheid, met name met betrekking tot de invoering van het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming in het Voortgezet Onderwijs. Daarbij heb ik ook diverse Cultuurdagen georganiseerd en educatieve projecten ontwikkeld met musea en individuele kunstenaars.