Mijn schilderijen roepen emoties op, afwijzing, nieuwsgierigheid, herkenning… Mensen figureren in allerlei hoedanigheden ze staren je, al dan niet in hun naaktheid, aan, eenzaam, hun woorden verstomd. De emotionele misvormingen die plaatsvinden als de jonge mens geleerd wordt zich gepast te gedragen. Het schilderproces is de zoektocht naar wat echt is en wat aangeleerd of opgelegd. Al schilderend zoek ik naar objectivering van het beeld dat aan het ontstaan is. Door delen van het werk weg te schilderen of soms nieuwe elementen toe te voegen “ontbeen” ik mijn onderwerp. Ik probeer de kern te benaderen. Er voltrekt zich zo al schilderend een individuatieproces, een bewustzijnsverruiming, die leidt tot wat je altijd al was. Ik schilder het ontluiken van het vrouwbeeld, niet langer gehinderd door het meisje dat gehinderd was door haar opvoeding en familiegeschiedenis.
Voor mijn schilderijen gebruik ik een beeldarchief, een schilderij begint vaak met een collage, samengesteld uit een beeldcollectie. Ik werk bij voorkeur in acryl, omdat dit materiaal schuren, poetsen en wassen toestaat. Zeefdruk en transfertechnieken zet ik in om in het schilderij diepte, verscherping en vervaging te laten ontstaan. Een werk kan soms lang staan te wachten, ik schroom er niet voor het beeld drastisch te veranderen.
Thea Vos . Opleidingssferen Nieuwe Akademie, UpgradersinArt, Masterclasses.